پیلاتس

پیـلاتـس  پدیده ورزش نوین قرن ۲۱

پیلاتس، روش تمرینی است که در سال ۱۹۲۰ توسط ژوزف پیلاتس پایه گذاری گردید و متشکل از ورزشهایی است که تمرکز روی پیشرفت انعطاف ، قدرت و تعادل در تمام اندامهای بدن دارند بدون اینکه عضلات از فرم طبیعی خود خارج شود.
این روش تمرینی از حرکات کنترل شده ای تشکیل شده که بین بدن و مغز هارمونی فیزیکی ایجاد کرده و توانایی بدن افراد را در هر سن بالا می برد.
از آنجا که این روش تمرینی در وضعیتهای ایستاده، نشسته و خوابیده بدون طی مسافت و پرش و جهش انجام می گیرد آسیبهای ناشی از صدمات مفصلی را کاهش می دهد زیرا حرکات ورزشی در دامنه های حرکتی در سه وضعیت فوق با اجرای تنفسهای عمیق و انقباضهای عضلانی انجام می گیرد.
هر سانس تمرین پیلاتس عموماً ۶۰ دقیقه طول می کشد. متد پیلاتس می تواند به عنوان ورزش اصلی، تمرین تکمیلی برای یک ورزش دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود. همه می توانند پیلاتس انجام دهند. شیوۀ پیلاتس هم ورزشکاران حرفه ای در سطوح بالا و هم افراد بی تحرکی را که آرزوی تناسب اندام دارند را فرا می گیرد.

هر سانس تمرین پیلاتس عموماً ۶۰ دقیقه طول می کشد. متد پیلاتس می تواند به عنوان ورزش اصلی، تمرین تکمیلی برای یک ورزش دیگر و یا به عنوان روش توانبخشی به کار گرفته شود. همه می توانند پیلاتس انجام دهند. شیوۀ پیلاتس هم ورزشکاران حرفه ای در سطوح بالا و هم افراد بی تحرکی را که آرزوی تناسب اندام دارند را فرا می گیرد.

شعار پیلاتس :
بعد از ۱۰ جلسه تمرین متوجه تغییراتی در بدن خود می شوید .
بعد از ۲۰ جلسه تمرین دیگران متوجه تغییرات شما می شوند .
بعد از ۳۰ جلسه تمرین با بدن کاملا متفاوتی روبه رو خواهید شد .

فواید پیلاتس :
- بالا بردن و تقویت سیستم ایمنی بدن
- بالا بردن تمامی قوای بدن در جهت اینکه فکر و ذهن را از افکار منفی آزاد سازد. ( بر خلاف یوگا بدن در حال حرکت می باشد. )
- کاهش دهنده دردهای مهره ای و کمر
- ایجاد کشیدگی در ظاهر اندام
- بوجود آوردنده شکل ظاهری بهتر اندام
- شکم صاف و کمر باریک
- پیشرفت انعطاف و تعادل بدن
- افزایش قابلیت تحرک مفاصل
- حجیم کردن فضای ریه و بالا بردن قابلیت تنفس
- تقویت سیستم قلبی عروقی
- بالا بردن دامنه حرکتی مفاصل و عضلات
- از بین بردن درصد احتمالی جراحات و آسیب پذیری
علاوه بر این کسانی که ورزش پیلاتس را انجام می دهند خواب بهتر عصبانیت کمتر استرس و خستگی کمتر خواهند داشت.

چرا پیلاتس به چنین پدیده موفقیت آمیزی تبدیل شده است؟ چگونه این ورزش ناشناخته امروزه تبدیل به یک روش تکمیلی ورزشی به شکل همگانی و حتی خانگی شده است؟!
بسیار ساده ، گفتار صادقانه پیلاتس و اینکه این ورزش بسیار عالی عمل می کند و به تمام وعده های خود عمل می کند .
افراد در هر وضعیتی که باشند، ورزشکار حرفه ای یا تازه کار، خانمهای خانه دار یا آقایان کارمند و پر مشغله اگر ورزش پیلاتس را آغاز کنند اطمینان می دهیم که نتیجه مثبت آن را خواهند دید .
با شروع پیلاتس می توان قدم به قدم تغییر ظاهر ،اجرای صحیح حرکات ، بدن جدید و بهتر ، متوازن، صاف و کشیده ، بلند تر ، باریکتر و انعطاف پذیر تر با یک قدرت پنهانی ساخت .اعتقاد پیلاتس از تقویت قوای بدنی کسب و حفظ بدنی سالم و ذهنی سالم برای اجرای خوب کارهای روزانه و دیگر فعالیتهای بدنی است.

تاریخچه مختصری از ژوزف پیلاتس
ژوزف هوبرتوس پیلاتس در سال ۱۸۸۰ در آلمان متولد شد و حرفه خود را در سیرک شروع کرد. او در سال ۱۹۱۴ به انگلستان رفت .در این مدت او یک بوکسور موفق بود .زمانیکه جنگ جهانی اول شروع شد،او با هزاران خارجی دیگر به اردوگاه رفت .در بازداشتگاه در دوران جنگ،او بعنوان یک مربی بدنسازی کار می کرد.بازداشتگاه برای او آزمایشگاهی جهت انجام عقاید سلامتی و بدنسازی شد.
مردانی که سلامت جسمانی داشتند در تمرینات زمینی او شرکت می کردند.برای بیماران،پیلاتس به تختهای آنها برای کارهای توانبخشی فنر وصل می کرد.
در سال ۱۹۱۹ پیلاتس مجددا به هامبورگ آلمان برگشت ،و در ارتش پلیس بعنوان مربی بدنسازی اشتغال پیدا کرد.با تجربیاتی که کسب کرد متوجه شد که در مردم معمولی که بدنهای قوی دارند،مانند بوکسورها آکروباتها و مردم معمولی،یک ستون مهره منعطف با یک مرکز با قدرت قرار دارد.او همچنین در روش خود از مشاهدات طبیعت الگو برداشت”من خیلی سریع متوجه شدم که حیوانات بهترین سیستم بدنی متناسب را دارند”با کمی کشش و تعادل بر روی تخته ها در قفس شیر ،پلنگ و ببر متناسب می مانند.
به این ترتیب روش کاری او شکل گرفت.با پیشنهاد مکس اشملینگ به ژوزف پیلاتس برای تمرین دادن بوکسور های آلمانی او در سال ۱۹۲۵ به آمریکا سفر کرد.
اودر شهر نیویورک سکنی گزید و استودیو خود را در خیابان هشتم تاسیس کرد.مشتریان او برترینهای نیویورک بودند.در همان روزهای اول در نیویورک ،اغلب مراجعین او مردها بودند،خیلی از آنها بوکسور ،کشتی گیرو اسکی بازان با بدنهای مختلف.اما وقتی که جورج بالانشین طراح رقص و مارتا گراهام که رقاص بود وارد رژوش تمرینی او شدند،نفوذ آنها راه بسیاری از هنرمندان را به استودیوی پیلاتس باز کرد.نویسندگان ،قهرمانان،هنرپیشه گان اغلب به ژوزف پیلاتس مراجعه می کردند.هنگامی که او در سال ۱۹۶۷در سن ۸۷ سالگی از دنیا رفت و میراثی که در حال شگفتی بود برای قرن ۲۱ بجا گذاشت. نام این ورزش در ابتدا توسط ژوزف پیلاتس علم کنترل بدن نامگذاری شده بود که پس از مرگ وی به دلیل احترام و حفظ یاد و خاطره او توسط بازماندگانش به نام پیلاتس متداول شد.