ورزش پیلاتس

شعار ورزشی سال 1393 پیلاتس ورزشی برای همه

شعار ورزشی سال 1394 پیلاتس همگانی مدیریت همگانی

شعار ورزشی سال 1395 قلب پیلاتس میتپت

 

چه چيزي پيلاتس را از ورزشهاي ديگر متمايز مي كند؟  

روش تمريني پيلاتس متشكل از ورزشهايي است كه تمركز روي پيشرفت انعطاف و قدرت در تمام اندامهاي بدن دارد بدون اينكه عضلات را حجيم كند يا آنها را از بين ببرد. اين روش تمريني از حركات كنترل شده اي تشكيل شده كه بين بدن و مغز هارموني فيزيكي ايجاد كرده و توانايي بدن افراد را در هر سن بالا مي برد. با اين روش ورزشي درد هاي مهره اي و كمر كاهش يافته انعطاف و تعادل در بدن پيشرفت كرده فضاي ريه حجيم شده و قابليت تنفس افزايش يافته و باعث تقويت سيستم قلبي عروقي مي شود. علاوه بر آن به دليل آنكه تمام حركات ورزشي در پيلاتس به صورت خوابيده ايستاده يا نشسته بدون جهش وپرش و طي مسافت مي باشد آسيب هاي ناشي از صدمات مفصلي را كاهش مي دهد.

 2- چه كساني مي توانند پيلاتس را انجام دهند؟

اين ورزش هم براي بانوان و هم آقايان بالاي 17 سال با هر رده توانايي بدني مفيد مي باشد. البته افراد با مشكلات و بيماريهاي گوناگون قبل از انجام اين ورزش بايد با پزشك و مربي خود مشورت كرده . علاوه بر آن اين ورزش براي افراد با مشكلات شديد مفصلي   بيماري هاي خاص مانند : (سرطان و ام اس) براي زنان باردار به هيچ عنوان توصيه نمي شود.

 3- چطور مي شود اين ورزش را شروع كرد؟

با معرفي مربيان معتبر پيلاتس در سطح كشور مي توانيد در هر رده اي از نظر بدني هستيد اين ورزش را شروع كنيد اطلاعات بيشتر از طريق همين سايت و تلفنهاي 09123785930-22958823 مي توانيد بدست آوريد.

 4- هزينه كلاسها چقدر است؟

هزينه اين كلاسها بستگي به امكانات باشگاهي دارد كه در آن كلاس اجرامي شود هر باشگاه بنا بر موقعيت مكاني و امكانات  خود آنرا تعيين مي كند

 5- براي شركت در اين كلاس از چه پوششي بايد استفاده كرد؟

در كلاس ورزشي پيلاتس براي اجراي راحت حركات بهتر است از لباسهاي چندان چسبان و خيلي گشاد استفاده نكرد بعلاوه بهتر است شركت كنندگان پاي برهنه يا در صورت تمايل از جوراب استفاده كنندبهتر است از لباسي استفاده كنيد كه راحت باشد اما خيلي گشاد نباشد مهم است كه مربي اندام و عضلات شما را در حين حركت مد نظر داشته باشد نيازي به كفش نداريد و استفاده از جوراب با صلاحديد مربي اختياريست

 6- تكرار كلاس به چه صورت بهتر است؟

دو الي سه بار در هفته مناسب است و مانند هر ورزش ديگر تداوم و تناوب در اجراي آن كليد موفقيت است بهتر است بين جلسات خيلي وقفه نيافتد تا براي فراگيري حركات و تمرينات دچار مشكل نشويد پس از چند هفته شركت در كلاسهاي پيلاتس از تغييراتي كه در اندام خود مي بينيد دچار شور و شعف مي شويد.

 7- چه تفاوتي مابين حركات ورزشي پيلاتس با ديگر تمرينات ورزشي براي عضلات شكم وجود دارد؟

تمرينات پيلاتس تمركز بر روي عميق ترين بخش عضلات شكم مي كند عضلاتي كه مانند يك شكم بند يا نگهدارنده كمري آنها را در بر مي گيرند در حالي كه تمرينات ورزشي ديگر فقط عضلات سطحي شكم را دربر ميگيرند .

 

8-چگونه متوجه بشيم كه اين مربي كه تو باشگاه هست مربي معتبر انجمن ورزشي پيلاتس هستش؟

اسامي كليه مربيان باشگاههاي كشور با نام باشگاههايي كه در آن فعاليت دارند در همين سايت در قسمت معرفي باشگاههاي كشور درج مي گردد و يا اينكه با تماس به دفتر انجمن و ذكر نام مربي و استان ،شهرستان و باشگاهي كه در آن فعاليت دارند و يا با ارسال ايميل به سايت اينترنتي مي توانيد از صحت اعتبار مربي مطلع شويد . لازم به ذکر میباشد تمامی مربیان فعال انجمن دارای کد فنی میباشند که در زمان ثبت نام میتوانند کد فنی مربی را از سایت فدراسیون ورزهای همگانی با مسئول انجمن یا از طریق سایت انجمن پیلاتس بررسی کنند .

 9- پيلاتس از چه نظر با يوگا تفاوت دارد؟

یوگا مکتب و ورزش یوگا جزوی از مکتب  یوگا میباشد  و پیلاتس تمام ورزش میباشد. 

10- من داراي وزن سنگيني هستم آيا تمرينات پيلاتس مي تواند در لاغر شدن به من كمكي كند؟

در پاسخ به سوال شما بايد بگويم بله تمرينات پيلاتس بسيار به شما كمك مي كند تا اندام موزون و شكيلي پيدا كنيد ولي همانطور كه مي دانيد وزن و چربي اضافه بدن شما احتياج به يك فعاليت چربي سوز دارد كه اين امر با هر يك از فعاليتهاي هوازي امكان پذير مي باشد مانند : دويدن نرم ، پياده روي سريع ، شنا و...انجام تمرينات پيلاتس توام با هريك از اين فعاليتها كمك مي كند سريعتر به اين هدف دستيابي پيدا كنيد.

 11- من يك ورزشكار حرفه اي در رشته رزمی  هستم آيا پيلاتس براي من مفيداست؟

ورزش پیلاتس یک نوع ورزش همگانی میباشد یک ورزشکار رزمی که احتیاج به عضلات سرعتی و قدرتی دارد میتواند با ورزش پیلاتس به دست آورد و ذهن و تعادل خود را نیز با ورزش پیلاتس به دست آورد . 

12- آيا پيلاتس كمكي به افرادي كه داراي مشكل آرتروز و درد مفاصل و زانو و همچنين مشكلات مهره اي هستند مي كند؟

افرادي كه دچار عارضه هايي مانند آرتروز درد مفاصل و ... هستند همچون افراد ديگر نياز مبرم به انجام فعاليتهاي مناسب ورزشي دارند زيرا پيلاتس كمك مي كند تا عضلات جانبي مفاصل آسيب ديده تقويت شده و موجب كاهش دردهاي مفصلي و ... مي شود .

نكته قابل ذكر در اينجا : اين افراد در كلاسهاي پيلاتس بايد باتوجه به مشكل خود در حد توان اقدام به انجام حركات كرده و حتما قبل از شروع كلاس مربي را در جريان مشكل خود قرار داده وطي كلاس به نكاتي كه توسط مربي بيان مي شود گوش فرا داده و آنها را اجرا كنند .

 

13- من دختر جواني هستم با بدن خشك و بسيار لاغر پيلاتس چه كمكي به من مي كند؟

با انجام فعاليتهاي ورزشي پيلاتس متابوليسم بدن تغيير پيدا كرده و سوخت و سوز مواد غذايي بالاتر مي رود به همين دليل در افراد بسيار لاغر زمينه غذايي تغيير پيدا كرده و به دليل نياز به عضله سازي برنامه غذايي آنها متنوع تر مي شود اين امر موجب مي شود عضلات بدن بشكل زيبايي فرم پيدا كرده و در مفاصل بدن نيز انعطاف حاصل مي شود قدرت و قابليت كشش عضلاني نيز تغيير پيدا كرده و بدن از خشكي درمي آيد.

14- من از عارضه گردي پشت به دليل اينكه ساعتهاي زيادي پشت ميز هستم رنج مي برم پيلاتس چه كمكي به من ميكند؟

يكي از نكات مهمي كه در پيلاتس بسيار به آن توجه مي شود ايستاندن صحيح مي باشد ، توجه پيلاتس به بخش اندام فوقاني به اين منظور است كه فرد با قامتي كشيده بايستد و فاصله بين مهره ها را كه در اثر مرور زمان كوتاه شده و فرو رفته شده بشكل كشيده در آورد .

تمرينات ورزشي پيلاتس در اينگونه افراد كشيدگي بيش از اندازه و ضعف عضلات پشت را از بين برده و به مرور برآمدگي پشت را نامحسوس تر مي كند.

 

15- مدتي است دچار درد هاي شديد ميگرني شده ام بطوري كه هيچ ورزشي نمي توانم انجام دهم آيا مي توانم پيلاتس كار كنم؟

عارضه ميگرن امروزه در بين مردم بسيار شايع شده است تحقيقات علمي ثابت كرده 80 درصداز مشكلات ميگرني ناشي از آرتروزهاي گردن و مشكلات مفاصل شانه مي باشد تمرينات پيلاتس با تقويت عضلات ناحيه گردن و سرشانه كمك مي كند به شكل قابل توجهي دردهاي ميگرني كاهش و از بين برود.

 

16- خانمهاي باردار قادر به استفاده از اين رشته ورزشي هستند؟

خير .از آنجايي كه در تمام طول يك ساعت كلاس پيلاس شكم منقبض بوده و دم و بازدم عميق انجام ميشود اين انقباضات شكمي براي جنين آسيب زا است در نتيجه توصيه نمي شود در دوران بارداري ورزش پيلاتس انجام شود.

 

17- چه مدتي پس از زايمان مي توان اين ورزش را شروع كرد؟

پس از زايمان طبيعي (3 الي 4 ماه بعد)     زايمان سزارين (6 الي 7 ماه بعد)

 

18- من شنيدم در كلاسهاي پيلاتس از وسايل مختلف استفاده مي شود آيا اين حرف صحت دارد و اگر امكان دارد نام وسايل و آموزش آن را در سايت قرار دهيد؟

در كلاسهاي پيلاتس تنها وسايل مورد استفاده چوب و وزنه مي باشد. اما با رشد ورزش در سطح دنیا و بالا رفتن علم ورزش دنیا میتوان از وسایل کمک آموزی استفاده کرد اما هیچ مربی در ایران بدون مجوز از انجمن اجازه تدریس با وسایل را ندارد

19- من مربي پيلاتس هستم پس از گرفتن مدرك زير نظر انجمن علاقه مند به استفاده از وسايل اين رشته در كلاسهاي خود هستم آيا شما دوره هاي آموزشي براي اين وسايل در نظر گرفته ايد؟

همان طور كه قبلا اشاره شد در حال حاضر تنها وسايل مورد استفاده در كلاسهاي پيلاتس وزنه و چوب بوده و از وسايل ديگري استفاده نميشود. تا در سال اینده با حضور مدرسین برجسته و آموزش میتوان از وسایل کمک آموزشی بیشتر استفاده کرد .

20- تفاوت پيلاتس با رشته هاي شبيه چي كنگ، تاي چي و ... چيست؟

اين رشته اصلا ربطي به اين رشته هايي كه گفتين ندارد در بعضي از اين رشته ها حركات آن براي تقويت نيروي دروني است در صورتي كه پيلاتس اصلا رابطه اي با نيروي دروني ندارد .

 21- من چگونه مي توانم مربي پيلاتس بشوم آيا شرايط خاصي دارد؟

پيلاتس داري 4 سطح مي باشد كه فرد در هر سطح قادر به انجام يك سري تمرينات و حركت مي باشد .پس از اخذ سطح 1 فرد مي تواند در كلاسهاي مربي گري شركت كرده وپس از قبولي در  كلاسهاي تئوري و عملي و صدور حكم مي تواند به عنوان مربي رسمي انجمن اقدام به فعاليت نمايد.

22-آيا اين ورزش را مي توان در كلاسهاي ديگر از جمله يوگا ، بدنسازي،ايروبيك و... در انتها و يا در كنار برنامه هاي اين كلاسها اجرا كرد؟

خير؛ كلاسهاي تمرينات پيلاتس با شرايط خاص خود بشكل كامل در زمان يك ساعت اجرا مي گردد استفاده از تمرينات پيلاتس به هر شكلي در كلاسهاي ديگر نتيجه بخش نخواهد بود و حتي در اثر انجام نادرست اين تمرينات آسيب زا نيز مي باشد.

تمرينات پيلاتس مي بايست زير نظر مربيان اين رشته انجام شود.

23-اگرهنگام ورزش مفاصل صدای تق تق شنیدیم نشانه چیست؟

شنيدن صداي تق تق در  هنگام اجراي حركات ورزشي پا بخصوص دورانها در خانمهايي كه زايمانهاي طبيعي داشته اند بسيار رايج است .براي جلوگيري از ايجاد صدا بايددر اجراي تمريناتي كه باعث بوجود آمدن صدا مي شوند دقت داشت يعني اينكه دامنه اجراي حركتي را پايين آورد تا جايي كه صدا قطع شود.

 24-آيااشخاصی که درلگن وران خود پلاتين دارندمی توانند ورزش پيلاتس را انجام دهند؟(مريم خضري از يزد)

افرادي كه در عضو خود پلاتين ثابت دارند براي انجام حركات هيچ محدوديتي نداشته اما افراد با پلاتين موقت بهتر است بعد از برداشتن پلاتين و پس از بهبود كامل در عضو اقدام به انجام فعاليت نمايند.

به امید موفقیت ورزش ایران بزرگ

انجمن پیلاتس  18/12/1392